Fjerde og sidste trin i denne guide handler om, hvad du skal være opmærksom på i forbindelse med bogføring af fakturaer som en del af digitaliseringen.
Hvis du for øvrigt undrer dig over, hvorfor at bogføringen først kommer efter betalingen af fakturaer, så handler det om, at det er mere optimalt at køre processen i en samlet batch frem for at køre særskilte batches før og efter betaling.
En anden god grund til, at bogføringen først kommer efter betalingen, drejer sig om at basere bogføringen på basis af betalingerne fra banken.
På den måde kan fejl, som følge af eventuelle manuelle bogføringsfejl eller fejlscanninger, fanges inden den endelige bogføring og ekstraarbejde kan undgås.
Det vigtigste element i forhold til digita-lisering af bogføringen af fakturaer, drejer sig om, at du altid skal bruge kontoplanen i jeres økonomisystem.
Mere detaljeret kan det handle om kontering af projekter, kostcentre og lignende.
Altså skal økonomisystemets kontoplan altid være kilden i enhver form for replikering af data uanset, hvad du måtte bruge af scanningsmotor eller app’s til at håndtere udlæg, kørsel, løn eller andet.
Som regel er denne opsætning noget, der skal opsættes en gang for alle på tværs af systemer og app’s. Dog kan det være, at brugere af eksempelvis omkostningsapp’s skal instrueres i, hvilken konti, der skal kobles på de omkostninger, som der bliver scannet bilag på.